Targi Logistyki Magazynowej INTRALOMAG - Edycja: 2016-11-23 - 2016-11-24

Terminal Przeładunkowy na obszarze Gminy Koluszki

Terminal Przeładunkowy na obszarze Gminy Koluszki

23.11.2016 na Open Space II Forum Eksporterów i Inwestorów zostanie przedstawiona synteza wniosków dokumentu Koncepcji lokalizacyjnej utworzenia  Terminala Multimodalnego na terenie miasta Koluszki. Partnerem konferencji jest spółka OLPP S.A. na terenie, której została wybrana jedna z dwóch lokalizacji utworzenia terminala. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych informacji, jakie znajdują się w folderu wydanym na tą okazję. Dytrybucja folderu odbędzie się podczas konferencji.

1234koluszki

KOLEJOWA TRADYCJA

Koluszki od lat stanowiły ważny punkt na mapie kolejowej. Początki dzisiejszego Koluszkowskiego Węzła Kolejowego można datować na 2 września 1846 roku, kiedy to  oddano do użytku odcinek Rogów – Piotrków Trybunalski Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej stanowiący dzisiejszą linę kolejową nr 1. Dziś – po przeprowadzonych pracach modernizacyjnych – kolej w Koluszkach jest gotowa do podjęcia wyzwań rozwojowych. 

PONADLOKALNE SZANSE ROZWOJOWE

Położenie gminy Koluszki w strefie powiązań funkcjonalnych metropolii Warszawy i Łodzi w  ramach kształtującego się obszaru układu bipolarnego Warszawa – Łódź wskazuje to miejsce do odegrania kluczowej roli – również w kontekście położenia w  układzie o zasięgu europejskim. Położenie w obrębie Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego stwarza dodatkowe silne szanse rozwojowe.

LOKALIZACJA I – KOLUSZKI - SŁOTWINY

Pierwsza z rozważanych lokalizacji terminala, na terenie Słotwin, bazuje na wykorzystaniu istniejącej infrastruktury technicznej, w tym układu torowego. Wynikowe miejsce lokalizacji, wskazane na terenie będącym obecnie w użytkowaniu wieczystym OLPP Sp. z o. o., umożliwia budowę terminalu bez znacznej ingerencji w zastany układ przestrzenny. Całość obszaru podzielona będzie na części: północną - przeładunkową, środkową - naprawczą, południową - postojową. Obsługa komunikacyjna obszaru odbywać się będzie z istniejącej drogi o parametrach docelowo dostosowanych do użytku przez pojazdy ciężarowe. Część środkowa przeznaczona będzie na cele naprawcze składów i  kontenerów, z wykorzystaniem istniejących budynków i obiektów budowlanych, takich jak wiaty czy hale naprawcze. Część południowa – to miejsce realizacji strefy postojowej, z wykorzystaniem istniejącego układu torowego. Rozważa się możliwość elektryfikacji dwóch skrajnych torów od strony południowej w celu usprawnienia prowadzenia manewrów.

Dostępne rezerwy terenowe są także wystarczające do realizacji scenariuszy rozwojowych wykraczających poza budowę terminala przeładunkowego: budowy hal magazynowych oraz przeznaczenia ich pod dzierżawę, wydzielenia i sprzedaży części terenu innym podmiotom na potrzeby prowadzenia działalności uzupełniającej lub wspierającej funkcjonowanie portu. Możliwe jest etapowe prowadzenie inwestycji.

Docelowe parametry terminala: ilość torów terminala: 4, ilość torów postojowych: 9, długość użyteczna toru bocznicowego: 600x4=2400, powierzchnia składowa: 17,5x600=10500, ilość pojazdów samobieżnych: 3, ilość suwnic: 1, szacunkowa pojemność składowa TEU: 880, parking TIR: tak.

LOKALIZACJA II – KOLUSZKI – NAFTOWA

Funkcjonowanie terminala wsparta będzie infrastrukturą stacji Koluszki poprzez wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej jako toru bocznicowego dla składów. Planowana jest budowa płyty do składowania kontenerów oraz zakup samobieżnego sprzętu załadunkowo-naprawczego – reachstacker’ów o udźwigu do 40 ton. W pierwszym etapie działalności terminala przeładunek kontenerów realizowany będzie przy ich pomocy. Konieczne do wykonania są rampy, place składowe, układ drogowy oraz zaplecze socjalno-biurowe portu. Zakłada się budowę nowoprojektowanej drogi długości około 750 m łączącej ul. Nasienną z terenem portu. Korzystne położenie portu umożliwi poprzez drogę wojewódzką numer 715 oraz drogę krajową numer 72 dojazd do węzła „Brzeziny” autostrady A1 bez konieczności wjazdu do centrum miasta.
Etap kolejny inwestycji zakłada rozbudowę portu o kolejne płyty do składowania kontenerów oraz o niezbędną infrastrukturę towarzyszącą. Możliwe będzie jest zwiększenie możliwości przeładunkowej terminala.

Docelowe parametry terminala: ilość torów terminala: 1, ilość torów postojowych: 2, długość użyteczna toru bocznicowego: 600 x 1 = 600, powierzchnia składowa: 17,5x600=10500, ilość pojazdów samobieżnych: 3, szacunkowa pojemność składowa TEU: 260, parking TIR: tak.

Strefa ekonomiczna obejmuje teren 21 ha, i obecnie jest już w większej połowie zajęta przez pięć firm:

  • SuperDrob Zakłady Drobiarsko-Mięsne S.A. – potentata branży drobiowej,
  • Logiq Rożko – centrum logistyczne armatury łazienkowej
  • Kongsberg Automotive – producent części samochodowych dla topowych marek
  • Hart – magazyn centralny hurtowej sprzedaży części samochodowych
  • Petro Energia – hurtowa sprzedaż paliw

W chwili obecnej trwa uzbrojenie 30 ha kolejnych gruntów. Nowe tereny, będące własnością Gminy Koluszki rozciągają się wzdłuż bocznicy kolejowej, która prowadzi z węzła kolejowego Koluszki bezpośrednio do strefy ekonomicznej.

Koluszki oferują działki gotowe do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Drogi o podwyższonym tonażu, sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć gazowa, energia elektryczna, infrastruktura światłowodowa bezpośrednio w granicach terenu.

Koluszki  oferują również opiekę indywidualnego opiekuna inwestora na każdym etapie prowadzonej

W dniu 29 czerwca 2015  w Łodzi w obecności Ministra Spraw Zagranicznych Grzegorza Schetyny zainaugurowano III Forum Regionalne Polska-Chiny. W spotkaniu dyplomatyczno-biznesowym uczestniczyło blisko 200 reprezentantów z 12 prowincji Chin oraz około 300 przedstawicieli polskich firm, samorządów, instytucji państwowych i wyższych uczelni.

Najważniejszym momentem Forum było podpisanie 5 umów partnerskich. Jedną z nich była umowa partenreskia pomiędzy chińskim miastem Dujiangyan, a Koluszkami otwierając tym samym drogę do niezwykle obiecujących kontaktów handlowych.

OCZEKIWANIA INWESTORÓW

W badaniu przeprowadzonym we wrześniu 2016 roku z udziałem grupy przedsiębiorców reprezentujących firmy prowadzące działalność w Koluszkach aż 85% wykazało, iż ich przedsiębiorstwo posiada silny potencjał wzrostu poza rynek lokalny. Badanie objęło przedsiębiorców prowadzących działalność w branżach takich jak budownictwo, przetwórstwo przemysłowe, handel, transport i gospodarka magazynowa a także działalność finansowa. Wszystkie przedsiębiorstwa swoje działania opierają na planach rozwoju obejmujących okres co najmniej dwóch lat, połowa z nich planuje w najbliższym czasie zwiększenie zatrudnienia. Prowadzone inwestycje mają na celu zwiększanie mocy produkcyjnych i zwiększanie obrotów firm.  Rozwój infrastruktury transportowej jest według ankietowanych warunkiem koniecznym rozwoju. Bardzo dobrze oceniają stopień wsparcia przedsiębiorców w zakresie obsługi administracyjnej i  skuteczność prowadzonych przez miasto działań promocyjnych. Na dobrym poziomie są ich zdaniem stan infrastruktury drogowej i bezpieczeństwo publiczne. To, czego przedsiębiorcy oczekują, to przede wszystkim jeszcze lepszy dostęp to terenów inwestycyjnych, rozwój infrastruktury transportowej i wsparcie miasta w zakresie nawiązywania kontaktów z partnerami z  zagranicy. W zwiększeniu możliwości transportowo-logistycznych szanse dla siebie upatruje aż 90% pytanych. Wszyscy pytani dostrzegają potencjał miejsca - nikt z  respondentów nie rozważa scenariusza rozwoju swojej firmy opartego na zmianie miejsca działalności. 

W rozmowie dotyczącej oczekiwań inwestorów reprezentujących rynek chiński pan Yun Feng reprezentujący FG EUROPE Sp. z o.o. podkreślił znaczenie położenia miasta Koluszki na Nowym Jedwabnym Szlaku. Ta gospodarcza idea – w znacznym stopniu bazująca dziś na połączeniu kolejowym - zrodziła się na nowo w 2013 roku i wynika z potrzeby otwarcia kolejnego kanału transportowego pomiędzy Azją a Europą. Nawiązuje do historycznego przebiegu drogi handlowej wykorzystywanej już od III w p.n.e. Dziś Chiny jeszcze silniej zainteresowane są poszukiwaniem partnerów w Europie. Ważne są dla nich nie tylko rynki zbytu, ale też możliwość wymiany doświadczeń i bliska współpraca z europejskimi przedsiębiorcami. Chińscy partnerzy bardzo cenią doceniają otwartość Polaków i ich ciekawość świata. Coraz częstszym zjawiskiem jest nawiązywanie współpracy w formie spółek polsko-chińskich, co w opinii wielu jest optymalnym rozwiązaniem. Polacy znający lokalne realia i uwarunkowania prawne są tu gwarantem rozwoju przedsięwzięć. Pan Feng nie ma wątpliwości, że Polska, z uwagi na swoją lokalizację, odnieść może duży sukces gospodarczy będąc swego rodzaju bramą do Europy. Nie ma wątpliwości, że miejsca takie jak Koluszki – z bogatą historią i rozbudowaną infrastrukturą kolejową – będą mogły odegrać na Nowym Jedwabnym Szlaku znaczącą rolę.  



Bądź na bieżąco - zapisz się do newslettera!

Włącz swój javascript, aby przesłać ten formularz